بازی تخته نرد یکی از بازی های پر طرفدار می باشد. این بازی در دنیای شرط بندی نیز هر روز جای خود را بیش از پیش باز می کند. آشنایی با قوانین بازی تخته نرد یک ضرورت می نماید. از این روی در این قسمت از آموزش بازی تخته نرد شما را با قوانین حرکت مهره های تخته نرد آشنا می نماییم. برای آشنایی با بازی تخته نرد و همچنین اجزای بازی تخته نرد به لینک های مربوطه مراجعه کنید.
نحوه شروع بازی تخته نرد
تاس در بازی تخته نرد مشخص می کند که کدام بازیکن باید شروع کننده بازی باشد. برای این منظور به هر کدام از بازیکنان یک بار شانس پرتاب تاس داده می شود. عدد حاصل از هر پرتاب تاس مشخص می کند چه کسی بازی را آغاز می نماید. بازیکنی که بزرگترین عدد را بیاورد بازی را آغاز خواهد کرد.
در صورتی که دو تن از بازیکنان عدد تاس برابری آورده باشند بایستی این دو بازیکن دوباره تاس بیندازند. این کار تا زمانی که یکی از بازیکنان عدد بزرگتری را بیاورد تکرار خواهد گردید. پس از اولین حرکت است که بازیکن ها به نوبت هر بار دو مرتبه تاس را پرتاب می کنند و طبق آن حرکت می نمایند.
آشنایی با قوانین حرکت مهره های تخته نرد
قانون اول حرکت مهره های تخته نرد
قانون اول از قوانین حرکت مهره های تخته نرد این است که هر مهره در تخته نرد می تواند در یکی از خانه های آزاد قرار بگیرد. خانه ای آزاد می باشد که قبلا توسط ۲ مهره یا بیشتر از مهره های حریف اشغال نگردیده باشد. در مقابل، خانه های بسته به خانه هایی گفته می شوند که توسط ۲ مهره یا بیشتر از حریف اشغال شده باشند.
قانون دوم حرکت مهره های تخته نرد
اعداد حاصل از دو تاس پرتاب شده توسط هر بازیکن مجزا از یکدیگر می باشند. همچنین ضمن اینکه می توان با اعداد حاصل از پرتاب، دو مهره مختلف را حرکت داد می توان هر دو عدد را برای حرکت تنها یک مهره استفاده نمود؛ البته با رعایت اصل مجزا بودن هر حرکت. مجزا بودن یعنی اینکه به عنوان مثال چنانچه خانه های هر دو عدد حاصل از پرتاب ۲ تاس بسته باشند، نمی توان یکی از مهره ها را به اندازه مجموع ۲ عدد حرکت داد. برای نمونه در صورتی که اعداد حاصل از پرتاب تاس توسط یک بازیکن، ۵ و ۳ باشند، آن بازیکن می تواند یکی از مهره ها رابه تعداد ۵ خانه و مهره دیگر را به تعداد ۳ خانه حرکت دهد.
انتخاب دیگر این بازیکن این است که یک مهره را به تعداد حاصل جمع دو عدد یعنی ۸ خانه حرکت دهد. البته برای اینکار لازم است که خانه ۸ ام و دست کم یکی از خانه های ۵ ام یا ۳ ام آزاد باشند.
در تصویر بالا نحوه حرکت مهره های تخته نرد توسط بازیکنی که ۵ و ۳ آورده است را می بینید.
قانون سوم حرکت مهره های تخته نرد
بازیکنی که در انداختن تاس ها موفق به آوردن جفت شود، باید با همان عدد ۴ بار مهره های خود را حرکت دهد. به عنوان مثال اگر بازیکنی جفت ۷ بیاورد باید ۴ حرکت به اندازه ۷ خانه انجام دهد. جفت وقتی است که اعداد حاصل از ۲ پرتاب یک بازیکن با هم برابر باشند.
قانون چهارم حرکت مهره های تخته نرد
در حالت عادی بازیکن لازم است که کل حرکات خود (۲ حرکت و یا ۴ حرکت در صورتی که جفت آورده باشد) را انجام دهد.
اما در صورتی که تنها یک از اعداد قابل بازی کردن بود، بازیکن باید تنها یک حرکت با آن عدد انجام دهد. حالت دیگر این است که هر کدام از دو عدد به خودی خود قابل بازی کردن باشند اما امکان اینکه هر ۲ حرکت را انجام داد میسر نباشد، آنگاه بازیکن لازم است که تنها تاس با عدد بزرگتر را بازی کند.
در صورتی که امکان بازی با هیچ کدام از اعداد تاس میسر نباشد، آنگاه بازیکن بدون انجام هر حرکتی، نوبت را به حریف بعدی تحویل می دهد. قوانین گفته شده برای تاس های جفت نیز به همین صورت می باشد.