یکی از پر طرفدار ترین بازی ها در جهان، شطرنج می باشد. بازی شطرنج ، بازی است که حس مسئولیت پذیری را به افراد آموزش می دهد.
یاد گرفتن قوانین بازی شطرنج بسیار آسان است.در این مقاله به مهم ترین آنها می پردازیم.
معرفی صفحه شطرنج
صفحه شطرنج یک صفحه مربع هشت در هشت خانه یکی در میان سیاه و سفید است، پس شطرنج 64 خانه ؛ 32 خانه سیاه و 32 خانه سفید دارد. این بازی دو نفره به وسیله 32 مهره ؛ 16 مهره سفید و 16 مهره سیاه انجام می شود. موفقیت در ورزش شطرنج به توان تحلیل و فهم انتزاعی ذهن بستگی دارد. ستون های عمودی شطرنج با حروف الفبا از A تا H و ردیف های افقی با اعداد 1 تا 8 مشخص می شوند.
16 مهره سفید در 16 خانه در دو ردیف یک و دو و 16 مهره سیاه هم در 16 خانه در دو ردیف 7 و 8 قرار می گیرند. نحوه قرار گیری صفحه شطرنج باید طوری باشد که اولین خانه سمت راست هر دو شطرنج باز سیاه باشد.
انواع مهره های شطرنج
مهره های شطرنج پیاده یا سرباز، فیل ، اسب ، رخ و وزیر ، شاه نام دارند.
نماد و شکل نوشتاری مهره ها :
مهره ها را در شطرنج با حروف ویژه ای نشان می دهند. حروف مهره ها به شکل زیر است:
سرباز (به انگلیسی :Pawn) با نماد P
اسب (به انگلیسی :Knight) با نماد N
فیل (به انگلیسی :Bishop) با نماد B
رخ (به انگلیسی :Rook) با نماد R
وزیر (به انگلیسی :Queen) با نماد Q
شاه (به انگلیسی :King) با نماد K
چینش مهره های شطرنج به شکل خاصی است و هر مهره باید در جای خود قرار بگیرد.و ردیف دوم در شطرنج رو مهره های سرباز پر می کنند. نحوه چینش مهره های شطرنج باید همانند تصویر زیر باشد:
حرکت مهره های شطرنج چگونه است؟
هر کدام از مهره های مختلف شطرنج حرکت های مخصوص به خود را دارند. مهره ها نمی توانند از دیگری بگذرند و این که نمی توانند جای مهره دیگر را اشغال کنند و در صورتی که یکی از مهره ها بیرون از بازی باشد، می توانند جای آن رابگیرند. مهره ها می توانند به گونه ای حرکت کنند که از خود دفاع کنند.
حرکت مهره شاه چگونه است؟
شاید فکر کنید مهم ترین مهره در شطرنچ شاه است اما می توان گفت ضغیف ترین آن است.مهره شاه می تواند تنها یک خانه اما به هر جهتی حرکت کند. بالا، پایین، راست و چپ یا زیگزاگی. نباید تا حد امکان شاه را داخل بازی کرد. زمانی که شاه هیچ راه دفاعی نداشته باشد را کیش می گویند.
مهره وزیر چگونه حرکت می کند؟
قدرتمند ترین مهره وزیر می باشد و او می تواند به هر جهت مستقیمی حرکت کند و هر چند خانه را نیز طی کند اما نمی تواند از مهره مقابل خود عبور کند. وزیر را می توان مانند مهره های دیگر در بازی مورد حمله قرار داد و در قسمت زیر می بینید که چگونه وزیر سفید، وزیر سیاه را بیرون می اندازد و سپس شاه سیاه مجبور به حرکت می شود.
چگونه باید رخ را در بازی حرکت داد؟
رخ می تواند تا هر چند خانه که می خواهد حرکت کند اما نکته اینجاست که فقط مجاز به حرکت رو به جلو، عقب و چپ و راست است. رخ ها مهره های قدرتمندی هستند و می توانند نقش مهمی در مراقبت از مهره های دیگر داشته باشند.
حرکت فیل در شطرنج چگونه است؟
فیل می تواند هر چند خانه را طی کند اما فقط حق حرکت اریب را دارد با شرط این که فیل باید تنها روی خانه ای باشد که همرنگ خودش است و فقط باید روی آن رنگ بماند.
حرکت مهر اسب در شطرنج
اسب ها کمی با مهره های دیگر تفاوت دارند و آن ها باید دو خانه را در یک جهت طی کنند و حرکت آن ها باید به صورت L باشد. اسب ها تنها مهره هایی هستند که می توانند از مهره های دیگر نیز بگذرند.
سرباز را چگونه باید حرکت داد؟
حرکت سربازها کمی عجیب است و آن ها می توانند فقط به جلو حرکت کنند اما اریبی به آن ها حمله شود. سربازها فقط باید یک خانه به سمت جلو بروند اما فقط در اولین حرکت اجازه حرکت دو خانه را دارند و برای حمله به سرباز ها فقط باید اریبی و به جلو حمله کرد و
آن ها هیچ گاه نمی توانند عقب گرد داشته باشند.
قوانین خاص شطرنج!
تعدادی قانون در شطرنج وجود دارد که منطقی به نظر نمی اید اما آن ها را برای هیجان بیشتر در بازی خلق کرده اند.
چگونه سرباز به مهره ی دیگری تبدیل می شود؟
اگر سرباز به گوشه دیگر برود، می تواند به مهره دیگری در بازی تبدیل شود. سرباز در این حالت می تواند نقش هر مهره دیگر را بازی کند. بعضی افراد فکر می کنند که سرباز را می توان فقط جایگزین مهره های خارج شده کرد اما این موضوع درست نیست و معمولا می تواند نقش وزیر را بازی کند و فقط سربازها هستند که می توانند از این قانون استفاده کنند.
قلعه داشتن در شطرنج چگونه است؟
یکی دیگر از قوانین خاص در شطرنج، قلعه سازی است. این قانون به شما اجازه می دهد که دو کار را با یک حرکت انجام دهید: از شاه خود مراقبت کنید و رخ را دوباره وارد بازی کنید و این قانون زمانی صدق می کند که شاه را دو خانه به سمت چپ یا راست حرکت دهیم و سپس از گوشه کناری به سمت راست شاه بیاوریم و البته که باید موارد عنوان شده در ادامه این مطلب ورزش و تناسب اندام نمناک در آن رعایت شده باشد:
- باید اولین حرکت شاه باشد.
- باید اولین حرکت رخ باشد.
- هیچ مهره ای نباید بین شاه و رخ حرکت کرده باشد.
- شاه نباید کیش شده باشد یا حتی کیش را رد کرده باشد.
اولین حرکت در شطرنج برای کدام مهره است؟
همیشه اولین حرکت باید از سمت مهره سفید باشد و به این صورت که همیشه سفید حرکت می کند و سیاه به دنبال او است و در واقع مهره سفید یک شانس اضافی دارد و می تواند با هوشیاری سیاه را مورد حمله قرار دهد.
کیش و مات به چه صورت است؟
هدف از بازی کردن، کیش و مات کردن رقیب است و این اتفاق زمانی می افتد که شاه کیش شود و نتواند خودش را نجات دهد.
چگونه شاه را از کیش دربیاوریم؟
آن را از حالت کیش دربیاوریم و حرکتش دهیم.
راه کیش را با مهره دیگر ببندیم.
به مهره ای که شاه را کیش کرده، حمله کنیم.
اگر شاه نتواند از کیش و مات بگریزد، بازی تمام می شود و در واقع هیچ گاه نمی توان شاه را از بازی بیرون انداخت.
ارزش مهره های شطرنج
ارزش مهره های شطرنج به شرح زیر است…
ارزش وزیر :9 امتیاز (به اندازهٔ 9 سرباز ارزش دارد )
ارزش رخ :5 امتیاز (به اندازهٔ 5 سرباز ارزش دارد)
ارزش فیل :3 امتیاز (به اندازهٔ 3 سرباز ارزش دارد)
ارزش اسب :3 امتیاز (به اندازهٔ 3 سرباز ارزش دارد)
ارزش سرباز :1 امتیاز
این اطلاعاتی ابتدایی در مورد بازی شطرنج بود. این بازی قوانین زیاد پیچیده ایی ندارد و همان طور که در ابتدا اشاره کردیم یک بازی فکری و تحلیلی است، با بازی کردن با افراد مختلف میتوان در این بازی مهارت کافی را به دست آورد هرچند به غیر از بازی های متفاوت بایدحرکت های مناسب و به جایی را نیز استفاده کنید!